úterý 4. ledna 2011

Silniční teror

Díra sem, díra tam

Pokud jezdíte nějakým dopravním prostředkem po českých silnicích, jistě mi dáte za pravdu, že kvalita těchto klíčových komunikací je velmi rozmanitá. Opravdu kvalitní silnici najdete skutečně jen výjimečně, jedná se spíše o zfušovanou, nekvalitní práci plnou děr, vyjetých kolejí, výmolů apod. Ve městech jsou také problémem propadlé poklopy kanalizace a vodovodů. To je nejspíš důsledkem zprasené instalace skruží, které vyrovnávají samotné ústí kanalizace s úrovní povrchu vozovky (jsem skutečně zvědavý, jestli mi tohle ŘSD někdy objasní). Minulá zima také přispěla svou troškou do mlýna...

Díry, vzniklé působením loňských mrazů ještě ani nebyly opraveny a už vznikají další. A to máme teprve leden. Některé díry ve vozovce jsou skutečně životu nebezpečné. Mnohé ovce-neřidiči (a ŘSD) tvrdí, že stačí přizpůsobit jízdu stavu vozovky. V noci za deště bych tedy asi měl jezdit krokem. Docela bych rád viděl obličeje zmíněných ovcí-neřidičů, kdyby s nimi jel dálkový autobus rychlostí 30 km/h. Tato situace však bohužel není tak daleko od reality. Mimochodem, zkuste žádat náhradu za proražené kolo. I když budete mít policejní protokol, fotky z místa nehody, ofocený techničák, fakturu ze servisu a potvrzení o velikosti vašeho penisu, ŘSD se vám vysměje do ksichtu a řekne, že jste nepřizpůsobili jízdu povaze a stavu vozovky. 


Jak tedy vlastně takové díry vznikají? Když je silnice příliš zatížena (například přetíženým kamionem), asfalt pruží a praskne. Do mezery se pak dostane voda, která v zimě zmrzne a povrch roztrhá. V Kocourkově je maximální povolená hmotnost vozidla 48 tun, což je nejvíc ve srovnání s okolními státy. Kamiony navíc samozřejmě jezdí přetížené a stát s tím nic nedělá - dopravci mají asi příliš silné lobby. Dostáváme se tak do zajímavého paradoxu: dopravcům, kteří silnice nejvíce opotřebovávají, se nelíbí zvyšující se mýtné, ve snaze ušetřit pak přetěžují kamiony, které zase více ničí vozovku, což vede k dalšímu zvyšování mýtného, aby bylo na opravy. Tomuto stavu se také jinak říká "začarovaný kruh".


Příčina

Opravdu ale za všechno mohou dopravci (ať už je to kdokoliv)? To bychom jim nejspíš křivdili, oni se jenom chovají tak, aby si vydělali peníze v rámci mantinelů stanovených zákonem - pokud ho někdo vymáhá. O naše silnice se stará Ředitelství silnic a dálnic, spravované ministerstvem dopravy. Když je pak potřeba nějakou tu silnici postavit či opravit, ŘSD vypisuje výběrová řízení. Nemusím snad ani uvádět, že celý proces neustále provází těžká korupce a proto taky máme nejdražší a zároveň nejhorší silnice a dálnice ve Střední Evropě. 
ŘSD se evidentně řídí pokyny zkorumpovaného a dávno vyhozeného ředitele Michala Haly z roku 2003, které uvádí na svých stránkách jako obhajobu postupů při zadávání veřejných zakázek. Zde je patrné, že prakticky nezáleží na kvalitě, ale především na ceně! V celkovém důsledku ŘSD vybere firmu (nejlépe nějakého známého), která to tam nějak nabastlí, moc za to nebude chtít a samozřejmě z dotací ještě něco zbyde, aby si měli pánové co rozdělit za úspěšně provedenou akci. Co na tom, že užitý technologický postup je zastaralý a chybný...  
Výsledkem jsou nekvalitní silnice, které popraskají po první zimě. S trochou štěstí se silnice zkurví až tak za 3 roky, takže nikdo nemusí nést žádné následky. Pohoda. 

Při opravování vzniklých děr a výmolů samozřejmě ŘSD postupuje stejně, akorát už se s tím tolik nepáře a výběrová řízení mnohdy nevypisuje vůbec. Cílem není opravit silnici tak, aby držela. Cílem je opravit silnici tak, aby se na tom příští rok dalo vydělat znovu. Občas se někde objeví i jiné řešení. Například Brněnská firma Siltek vyrábí stroj, který je schopen kvalitně opravit díru ve vozovce i v zimě třeba za půl hodiny a jsou k tomu potřeba dva lidé. Silničáři však stroj nekoupí, protože je to prý příliš velká investice. Návratnost 9 měsíců je asi příliš dlouhá doba. Jednodušší je nejspíš posílat na stejná místa každý rok stejné firmy, vždyť oni to ti blbečci (daňoví poplatníci) zaplatí. Nic jiného jim totiž stejně ani nezbude.

Řešení

Rád bych zde napsal, že se vláda snaží omezit korupci a zamezit těmto praktikám, ale nebyla by to pravda. Skutečnost je taková, že vláda se zuby-nehty brání jakýmkoli protikorupčním opatřením a tato situace se tedy nejen nikdy nezmění, ale ještě se bude zhoršovat. Děr v silnicích totiž stále přibývá a díky současné politice (nemáme prachy, pošlete tam Ukrajince ať to zalátaj) jich přibývat bude. Možná naivně očekáváte, že jednou ty silnice budou krásné a spravené, ale s tímhle přístupem nebudou spravené prostě nikdy. Pokud to takhle půjde dál (a ono asi půjde), za deset let to u nás bude vypadat jako na Ukrajině, kde je zázrak najít rovnou silnici bez děr.

Jediným možným řešením je nevolit strany, které chtějí jen sypat další a další peníze (vaše peníze) do rozpočtů ministerstev, ale ty, které se snaží bojovat s korupcí a zavést konkurenční prostředí a systém volného trhu. Jedině tak se můžeme zbavit parazitů a vynakládat finanční prostředky rozumnějším způsobem.

Žádné komentáře: