neděle 13. března 2011

Kolotoč slev

Příběh 1


Je tu páteční odpoledne, vy máte volno a rádi byste si ho nějak užili, abyste se mohli do pracovního procesu vrátit odpočatí. Ale co dělat? Do hospody nepůjdete, za lístky do kina se vám utrácet nechce a počasí ještě rozhodně není na koupání. Zapnete tedy počítač (pokud jste ho nezapnuli už předtím) a mrknete na internet. Nehledáte však jen tak nějakou zábavu, ale zamíříte přímo na nějaký ten server se slevami. Nebudete přeci za zábavu utrácet příliš, že? 
Najdete si tam nějaký ten paintball, seskok padákem, masáž, večeři pro šest lidí, účast na gay party atd. Možná najdete i něco, co by vás jinak vůbec nenapadlo a nadchnete se pro to. Musí vám však dát slevu alespoň 50%, nebudete přece za svou zábavu platit nějaké vyděračské ceny. Kvalita poskytovaných služeb možná nebude úplně nejvyšší, ale co byste za půlku chtěli, že... Zaplatíte kreditní kartou a v sobotu už můžete se svou přítelkyní vyrazit za zábavou za polovinu ceny.

Další víkend se situace opakuje a vy si opět najdete nějakou tu zlevněnou zábavu. Máte dobrý pocit, jak jste na systém vyzráli!

Příběh 2

Vlastníte wellness salon v centru města, ale v poslední době k vám moc lidí nechodí. Přečetli si v novinách, že je krize a tak šetří. Masáže jsou někde na okraji jejich zájmu a navíc je zde velká konkurence. Vy se sice můžete pochlubit vyšší kvalitou poskytovaných služeb, ale potřebujete zaplatit nájem, zaměstnance a další náklady. Dohodnete se tedy s provozovatelem nějakého toho slevového serveru, slíbíte provizi a umožníte lidem zakoupit si voucher na vaše služby s 50% slevou. Těšíte se na příliv zákazníků a domníváte se, že se k vám pak budou vracet i bez slev.
Bohužel, do salonu vám přijdou pouze lidé s vouchery a vy horko těžko utáhnete svoje náklady. Vaše konkurence totiž taky prodává vouchery a vy víte, že jejich náklady na provoz jsou asi poloviční. Po několika dalších akcích, po kterých pokaždé zaplatíte stejnou provizi za stále menší množství zákazníků, podnik zavřete, protože k vám již přestali chodit. Místo, aby se k vám vraceli, využijí prostě služeb jiného salonu, který jim zrovna nabídne slevu.

Důsledky

Díky stálé masáži obchodních řetězců a nedávnému rozkvětu slevových serverů už lidé slyší pouze na slovo "sleva". Původní záměr byl celkem jasný - oživit prodej. To se do jisté míry povedlo. Internetové portály umožnily lidem nakupovat věci, které by je předtím ani nakupovat nenapadlo. Lidé zkrátka začnou toužit po nějaké službě nebo produktu, protože je na něj sleva. Nepřemýšlí o tom, zda-li to opravdu chtějí, ale je na to sleva vole, a to se vyplatí, ne?

Lidé mají pocit, že obchodníci a podnikatelé přece vydělávají dost, takže můžou nějaký ten chlup pustit. Silnější a větší firmy si můžou logicky dovolit nabídnout větší slevy, protože to berou jako investici. Někteří podnikatelé však mají v silné konkurenci už i tak malé marže. Chtějí-li si pak zákazníka udržet, je to na úkor kvality služeb, nebo také zaměstnanců.

Kruh se uzavírá

Firmy ovšem tímto způsobem přitáhnou zákazníky jen dočasně. Aby nalákaly další zákazníky, musí inzerovat další slevy. Větší společnosti pak přeberou zákazníky těm menším a dále tak zvyšují konkurenční tlak. Zákazníci jsou pak ochotni zaplatit méně, což může vést až k trvalému podhodnocení výrobku či služby. Zákazníci nakupují pouze za nejnižší ceny a nepřímo tak likvidují firmy, které se nedokáží tomuto tlaku přizpůsobit. Byznys, založený na provizích, tak v celkovém důsledku přispívá k nezaměstnanosti.

Celý systém se nakonec stabilizuje. Zákazníci dříve nebo později přijdou na to, že sleva nemusí být vždy výhodná a začnou projevovat vůli připlatit si za vyšší kvalitu nabízených služeb. Pro některé firmy však již bude pozdě. 

Ale to nevadí, nejvíce na tom totiž vydělali lidé, kteří nemuseli nést vůbec žádné riziko. A to je přece ideální podnikání!

1 komentář:

dezonil řekl(a)...

Pravda pravdoucí.