neděle 3. dubna 2011

Zábava, s.r.o.

Díváte se na televizi? Jak by ne, všichni se přece dívají na televizi! Televize je pro mnohé dokonce středem vesmíru. Nedokážou si představit život bez pasivního sledování reklam, oblíbených seriálů, reklam, televizních zpráv a reklam. Během uplynulých let se nabídka programů, díky zavedení digitálního vysílání, znatelně rozšířila (ne však zkvalitnila), takže trvá o něco déle, než překlikáte z jednoho konce seznamu programů na druhý, abyste pak vzali za vděk Ženou za pultem, protože "nic jiného nedávají" a vy neumíte vymyslet jakoukoliv jinou relaxační činnost.

Televizní programy určené sportu tvoří určitou výjimku, stejně jako kanály typu National Geographic. Na těch se alespoň něco nového dozvíte. Nicméně spektrum televizního vysílání se řídí klasickým modelem poptávka - nabídka. Samozřejmě, že poptávku je potřeba divákům nejdříve vnutit prostřednictvím reklamy. Diváci si pak pořady z upoutávek nenechají ujít a v některých případech je dokonce i vyžadují, ačkoliv o nich před měsícem neměli ani ponětí.

V posledních několika letech však úroveň televizních pořadů neustále klesá. Částečně je to způsobeno (pseudo)krizí, částečně snahou ušetřit. Nejlépe je to vidět s určitým odstupem. Co tedy můžete v televizi vidět?

Reklamy
Tvůrci reklam nacházejí stále nové a nové způsoby, jak divákům vymýt mozek a přesvědčit je o koupi. Reklama je sice hlavním zdrojem příjmů komerčních (veřejnoprávních) televizí, pomalu však začíná tvořit hlavní programovou složku. Bez reklamy už se neobejde uvedení jakéhokoliv pořadu a programoví ředitelé jsou schopní nacpat reklamu i do 40-minutového dílu nějakého seriálu. Diváci reklamu využívají většinou k tomu, aby si došli na záchod, případně k otevření piva nebo dalšího balení chipsů. Ačkoliv vám televizní reklama může připadat neefektivní, opak je pravdou. Neustálé opakování dementních znělek mění preference při nakupování (a to především u dětí). Výrobek, který jste viděli v televizi vám připadá známý a je pravděpodobnější, že si ho koupíte. Za stále pitomějšími reklamami jsou stále se zmenšující nároky diváků. Zatímco v minulosti bylo potřeba diváka něčím zaujmout, dnes mu stačí pustit "ta-ta-ta-ta" a už běží nakupovat nábytek...

Zprávy
Proč si vyhledávat relevantní informace na internetu, když stačí zapnout televizi a sledovat události, které vás v podstatě nezajímají a nadávat na ně? Drtivá většina diváků se spokojí s kusými, politicky korektními útržky z dění u nás a ve světě a nechá se tak emotivně manipulovat směrem, který je zrovna potřeba. Chceme, aby byli lidé pro zavedení nového buzeračního zákona? Ukažte jim nějaký (pseudo)problém, který onen zákon "vyřeší". Ovlivňování veřejného mínění nikdy nebylo jednodušší.

Seriály
K udržení diváka před obrazovkou je zde velmi široký výběr seriálů, kterými můžete úspěšně zabíjet čas:

  • Krimi - můžete sledovat například Kriminálku (doplň město), kde se dokolečka opakují stejná témata, avšak v jiném prostředí a s jinými herci. Někdy se však jedná spíš o prezentaci sexy hereček. Komisař (doplň jméno také spolehlivě uspokojí poptávku po předvídatelném příběhu se vždy dobrým koncem. Určitým extrémem je Kobra 11, kde pokaždé vyletí do povětří cokoliv, s čím přijde Simír do kontaktu. Pak jsou tu "klasické" detektivky, které už sice příznivci žánru znají nazpaměť, pokaždé se však podívají znovu. A znovu.
  • Sitcom - zde nezáleží na tom, kdo jsou hrdinové seriálu. I mladí dinosauři přece procházejí pubertou a řeší stejné "problémy", které se řeší stále dokola v každém podobném seriálu. Opět vždy víte, co můžete čekat. Nejlépe se zasmějete s IQ nižším než 90.
  • Kreslené - Simpsonovi, Southpark, Family guy, Futurama jsou příklady skvělých seriálů, které si většinou dělají srandu z amerického způsobu života. Pokud je vám dvanáct a méně, můžete sledovat příběhy typu Naruto nebo Pokémon. Je to neuvěřitelně pitomé, dětem se to však líbí, což také vypovídá o jejich nárocích na zábavu. Prostě stačí téměř nehybné, křiklavé obrázky, příběh je nadbytečný.
  • Telenovely - pokud jste masochisti, důchodci nebo ženy v domácnosti, určitě vám nevadí čekat měsíce na dílčí rozuzlení jednoduchého, nudného a značně nablblého příběhu. Divácké odmítnutí příšerné turecké telenovely Tisíc a jedna noc však stále svědčí o jistém pudu sebezáchovy.
  • Drama, Sci-fi - seriály, které nesplňují definici předchozích kategorií. Tyto seriály jsou zajímavé prvních šest dílů, pak začnou být totálně klišovité a hloupé. Např. Ztraceni, Hrdinové... Jsou tu však i počiny, které se vymykají šablonám, jako třeba Dexter, nebo nový Walking dead. Hvězdná brána je kapitola sama o sobě :-)
Seriály jsou relativně levné a reklamní znělka na začátku dílu vám zaplatí celou seriálovou řadu. Seriály se neustále opakují, takže můžete každý z nich vidět několikrát. Lidé někdy ztrácejí kontakt s realitou a to, co vidí v seriálech, považují za skutečné.


Reality show
pokud vás skutečně bavilo šmírování sociopatů zavřených ve vile, měli byste se nad sebou zamyslet. Pořady typu Hledá se táta nebo Prostřeno většinou ukazují zoufalé exhibicionisty, kteří jsou ochotní vzdát se svého soukromí ve vidině jakési pomíjivé pseudo-slávy. To je opravdu zábava?? Tvůrci pořadů se neštítí ničeho, takže se můžete těšit na další lidi, kteří se dobrovolně zesměšní a poníží. Zřejmě je to něco, po čem čeští diváci skutečně touží.

Zábavní pořady
V letech 1950 - 2005 stačilo na pódium postavit maníka, který vyprávěl vtipy, prokládané hudebními scénkami, a diváci plácali jako diví a byli spokojení. Jednu dobu lidé hádali otázky z pořadu Riskuj. Tento pořad skončil především proto, že bylo potřeba přemýšlet. A přemýšlení rozhodně zábavné není! Ale říkat někomu, že je hloupý a neschopný před zraky stovek tisíců lidí? To je skutečná zábava!

Superstar, Talentmania apod.
nekonečný nábor "talentů" může bavit snad jenom zavilé diváky, kteří opravdu chtějí slyšet příšerný zpěv a vidět defilé metrosexuálů a bárbín s Jacksonovským kloboučkem na hlavě. Účinkující jsou vybíráni předem, ne podle talentu, ale podle zajímavosti. Čím větší exot, tím větší pravděpodobnost, že se někam dostane. Tato skutečnost však neodradí náctileté slečny od zběsilého utrácení kreditu od rodičů za smsky do "soutěže".

Publicistika
konečně něco, co má nějaký význam. Pořady pomáhají lidem řešit neřešitelné situace a svou mediální silou dokážou dát do pohybu i ty nejututlávanější kauzy. Ani výhrůžky smrtí neodradí reportéry od odhalování ošklivé pravdy. Sledovanost je vedlejším produktem píchání do vosích hnízd.

Dokumentární pořady
také světlá část televizního vysílání. Dokumenty mají smysl, někdy dokáží zvlášť pitomým lidem odhalit zcela evidentní fakta.

Filmy
vzhledem k drastickému omezování nákladů můžete na obrazovkách sledovat stále stejné filmy, které už jste viděli. I na ty béčkové a vyloženě špatné filmy se nyní můžete dívat častěji. Neviděli jste letos Slunce, seno? Nebo Kameňák? Nevadí, za pár měsíců ho budou dávat znovu.

* * *

Nejčastějším argumentem pro sledování televize je potřeba relaxovat (a nepřemýšlet). Mozek je však sledováním televize namáhán více, než čtením knihy. Televizní divák si nejen neodpočine, ale ještě podvědomě vstřebá hromady zbytečných informací, které zahlcují jeho myšlenkové procesy. Tato degenerace je brána až příliš samozřejmě. Nejvíc ohrožené jsou pak samozřejmě děti, jejichž rodiče neumí (nebo nechtějí) vymyslet jiný způsob, jak je zabavit. Ze zkušenosti vím, že opravdu není jednoduché vymýšlet zábavu pro hyperaktivní dítě, ale jednou jste si ho udělali, tak byste měli přijmout odpovědnost za jeho výchovu.
Televize má na dětskou psychiku zásadní vliv (a tvůrci reklam to moc dobře vědí), zbavuje děti vlastní fantazie a kreativity. Malé dítě není schopno odlišit skutečný svět od toho televizního a vznikají tak různé psychické poruchy, závislost apod. Jestli chcete ze svého potomka vytvořit tupou, nemyslící ovci, nechte ho koukat na televizi co nejčastěji.


Skutečně vám v životě stačí ke štěstí sedět na prdeli a pasivně čučet na blikající obrazovku v čase, který vám určí někdo jiný?

5 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Wow, výborné počtení které pohladí po duši, žel bohu většina lidí to takhle nevidí a televize je neoddělitelná součást jejich života a oni prostě nechtějí, aby to bylo jinak. Vytvoří si kolem sebe neprodyšnou bublinu zavřou se doma se svým seriálem a zpravodajstvím kde jedinou nezmanipulovanou informací kterou se tam dozví je až na konci zpráv a pojednává o tom co měla dnes k obědu opice v zologický zahradě.

Hledání pravdy řekl(a)...

Naprosto ignorují jakékoli ostatní informace které se k nim náhodou dostanou, ať mají jakoukoli důležitost. Velká myšlenka tohohle článku je že lidi dnes nezajímá pravda, chtějí zábavu ... zábavu za jakoukoli cenu, nechtějí přemýšlet o tom proč je krize, nezajímá je jak a kde se berou peníze, jak tenhle systém funguje a že je postaven špatně od základů.... chtějí jen zábavu. Myslím že v dnešním světě existují 3 kategorie lidí.

Hledání pravdy řekl(a)...

1typ: Je u moci a tvoří podmínky pro ostatní, zároveň s touto činností využívá veškerých výhod aby se obohatil. Manipuluje informace, ovlivňuje média. 2typ: Vyvolení, znají pravdu, vystoupili z Matrixu a snaží se upozornit ostatní na nepravosti na tomto světě. Zvláštní znak: Umí přemýšlet a dát si 1+1 dohromady, což se nehodí do krámu lidem u moci ani růžovozahraďákům <(viz níže). Vědí jak žít lépe, vědí co je špatně i co udělat jinak aby svět byl opravdu svobodný. Nehlasovali pro vstup do EU. Nevýhoda: K radosti lidí u moci, je jich tak malý počet že nemají naprosto šanci něco změnit. Jejich pravdivé informace jsou zesměšňovány lidmi u moci.

Hledání pravdy řekl(a)...

Typ3: Růžovozahraďáci: Absolutní závislost na médiích která jsou ovládána lidmi u moci. Informace které nepochází z těchto médií řadí do kategorie konspirací nebo nesmyslů. Jiným informacím než z médií nevěří. Zvláštní znak: Důležité informace kdy by se museli zamyslet nad jejich dalším dopadem je nezajímají. Nechtějí znát pravdu. Chtějí mít svůj malý kousek světa tak jak je. Tuší že je něco za oponou ale tak moc se toho bojí že to nechtějí vědět, protože by to změnilo jejich pohodlný způsob života a museli by začít přemýšlet. Výhoda: Je jich obrovský počet, až 80 procent populace.

Hledání pravdy řekl(a)...

Trochu jsem se rozepsal, snad mi to odpustíte .... já musel. Jestli můžu, uveřejním kompletní článek s odkazem na zdroj na svém blogu, www.covamnereknou.blog.cz který se zabývá podobnými tématy.

Díky moc.... Wiky