středa 13. dubna 2011

Vážený zákazníku, mrdáme Vás do ucha!

Máme tři mobilní operátory. Nebo čtyři? Jeden by si řekl, že tady musí být přímo telefonní ráj, kde se štědří operátoři můžou přetrhnout, aby zákazníkům nabídli levnější volání. V nějaké civilizované zemi by tomu tak možná skutečně bylo, ne však u nás v Absurdistánu.

Status quo

Všichni vědí, že máme předražené volání. Kdokoliv si udělá jakékoliv srovnání se zahraničními operátory, nevyhnutelně dojde k závěru, že nás tady berou na hůl. Ví to manažeři, vědí to prodavačky, ví to i malý Pepík, protože mu to rodiče neustále opakují. ČTÚ však nedávno "zjistil", že tomu tak není. Díky zmrdipraktikám, jako je změna metodiky výpočtů, nás úřad, který má hájit zájmy zákazníků, veřejně poslal do prdele. I tomu největšímu blbečkovi je jasné, že operátoři mezi sebou mají dohodu o cenách za volání (stejně tak jako pumpaři). Je to přímo do očí bijící. Konkurence tady v podstatě neexistovala (oligopol Telecom), neexistuje a (s pokračující přítomností zkorumpovaných zmrdů ve vládě) nejspíš nikdy existovat nebude.
ČTÚ má pod palcem Ministerstvo informatiky, v němž se záhadně ztrácejí peníze (ostatně jako v jiných ministerstvech). Je naprosto evidentní, že operátoři lobují právě na MI, kde příslušný ministr do rady ČTÚ dosadí (nebo donutí) správného člověka, který se už "postará" o pozitivní výsledky. Všechno je pak vlastně v pořádku a není si na co stěžovat...

Zákazník je však, slušně řečeno, v pasti. Když se mu  nelíbí, že mu operátor 1 účtuje měsíčně o 200,- Kč více za používání neobjednané služby, může přejít k operátorovi číslo 2, kterému se bude muset upsat vlastní krví na 3 roky (aby se mu to vůbec vyplatilo), anebo k operátorovi číslo 3, kde zase zaplatí daleko více, než kdyby se nechal nadále ojebávat operátorem č. 1. S hlubokým povzdechem tedy prodlouží smlouvu u operátora č. 1, čímž se zaváže k dobrovolnému ojebávání a jednostranným změnám (přečtěte si  někdy smluvní podmínky, užasnete..) po následujících několik měsíců/let. A nemůže s tím absolutně nic dělat - pokud ovšem utrácí málo.
Zákazník, který utratí s bídou 700,- Kč měsíčně je pro operátory něco jako osina v prdeli. Nemá nárok na předražený (pardon, dotovaný) telefon a nedosáhne na skvělé nabídky. Ovšem člověk s útratou přes dva tisíce, to je jiná. Aby si takovéto zákazníky podrželi, jsou operátoři ochotní nabídnout neomezená volání, volné sms, atd. Internet ne. Mobilní internet v Absurdistánu je na úrovni středověku a nějakou dobu určitě ještě bude.

Zákazníci, přesvědčení o své vychytralosti, jsou samozřejmě spokojení (ačkoliv jsou pouze zmanipulovaní) a rozhlašují pověsti o blahosklonnosti operátorů do světa: "Chápeš vole, stačí na ně udělat bu bu bu a voni ti nabídnou tisíc minut, vole. Jako musíš jim podepsat smlouvu a máš to jen na půl roku, to je jasný, ale TISÍC MINUT, no ty krávo, no chápeš to?!" Tato strategie využívání české závisti poté umožňuje operátorům jednat se zákazníky jako despotičtí vládci, kteří rozhodují o osudech plazících se poddaných mávnutím ruky. Zákazník je ale paradoxně přesvědčen, že je to on, kdo má navrch. 
Jediné, čeho se operátoři bojí, je zrušení roamingu, čili vytvoření skutečného konkurenčního prostředí. Proto také vynakládají nemalé prostředky, aby tomuto kroku zabránili.

Náklady a výnosy

Já samozřejmě chápu, že provozování mobilní sítě není zadarmo. Rozdíl mezi cenou za přenos hovoru a cenou účtovanou zákazníkovi je však tak markantní, že byste k tarifu měli dostávat erotické služby zdarma (když to však vezmete kolem a kolem, operátoři s vámi vlastně za vaše peníze vyjebávají velmi zdatně). 
Při velkém počtu zákazníků se dá vydělávat různě. Jako když mi T-mobile naúčtoval 50,- Kč za službu, kterou jsem neaktivoval a zjevně doufal, že si toho nevšimnu. Všiml jsem si, takže mi to vrátili. A pak to zkusili ještě dvakrát. Dokážu si představit, že si tímhle špinavým trikem přišli na pár desítek milionů od lidí, kteří to nezjistili a zaplatili. Jen tak, za nic. V civilizované zemi se podobným praktikám říká krádež. V Absurdistánu je to "porucha sytému", "změna smluvních podmínek", apod.

Vodafone a jeho samoobsluha

Tato záležitost vyžaduje vlastní odstavec. Jistě znáte (ne)slavnou Vodafone samoobsluhu. Fungovala mi tak dvakrát, než "přešli na nový systém" a přestala fungovat úplně. Dostávám slevu za to, že nevolám na tu jejich linku (ano, mám starý tarif, který se mi skutečně vyplácí). Teoreticky bych si měl všechno nastavit přes samoobsluhu. I když se mi však podaří do ní přihlásit, nedozvím se nic o současné útratě, mnou nastavená nastavení se prostě neaktivují, anebo se aktivují úplně jiná nastavení, "chytrý přehled" hlásí stále 0,- a systém mi hlásí, že jsem stále nezaplatil fakturu za únor. A to už jsem dávno zaplatil i za březen. Vyúčtování si samozřejmě nezobrazím.
U "stánku" mi slečny sotva dokáží cokoliv nastavit a odkazují mě na samoobsluhu, což mě dost sere, protože ony moc dobře vědí, že to prostě nefachá. Za své peníze bych očekával trochu víc!
Samozřejmě nejsem sám, kdo má tyto potíže. Vodafone na tom prý "intenzivně pracuje". Nelenil jsem a podíval jsem se na internet, jestli se nedozvím něco víc. Moje zjištění mě mírně šokovalo. Samoobsluha totiž pořádně nefungovala NIKDY. Problémy přetrvávají přes PĚT LET! Pět dlouhých let není Vodafone schopen zprovoznit základní službu zákazníkům. Pět let jim s úsměvem tvrdí, že se na tom pracuje. Pět let zákazníci platí za nefunkční službu.

Co s tím?

Skutečnost, že s tím nejde nic, ale absolutně nic dělat, je děsivá. Pomineme-li možnosti jako emigrace nebo nepoužívání mobilu, nezbývá vám nic jiného, než nadávat u piva, snažit se tolik neprovolat a platit za to, že se vám operátoři smějou do xichtu. 

Na druhou stranu, co jiného byste v téhle zemi vlastně čekali, že?

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

Jde, opustit vsechny operatory a prejit na VOIP. Nechat si mobil jen na prijem a volat z domu nebo wifi.
Stejne jako nefungoval Telecom, tak se z nas stala zem s nejvetsi penetraci WIFI...