neděle 6. května 2012

Shitrádio FM

Dobré ráno, milí posluchači,

vítáme vás u vysílání Shitrádia ef em! Dneska máme pondělí a to bude pěkně nabitý den, takže si dneska pustíme nějakou nabitou muziku (ha ha). Právě je půl osmý a pro ty z vás, kteří jsou právě na silnicích, tady mám dopravní info. Ale až po písničce. Copak tady máme? Á, tohle jsme dlouho nehráli - naposledy včera večer - Aneta Langerová a její Křídla motýlí...


A teď si dáme dopravu.. "Ahoj, tady Honza, jedu po Jižní spojce a je to tady celý zarvaný. Tak čau". Děkujeme Honzovi, zpráva přišla asi před půl hodinou, takže se kolona třeba už rozpustila.
A my si zatím dáme další písničku... Adele! A po reklamě si pustíme další hity, z nichž některé už jste museli slyšet alespoň pětsetkrát a my je tady hrajeme neustále dokolečka. Ale to vám, milí posluchači, jistě nevadí...

Patříte-li k pravidelným posluchačům rádií Impuls, City, Evropa 2, Bonton, Radiožurnál, Frekvence 1 apod., jistě vám neuniklo, že se jejich playlisty poněkud opakují.

Věřili byste, že například Křídla Motýlí od Anety Langerové hrají v rádiích prakticky KAŽDÝ DEN už od doby, kdy Aneta vyhrála Superstar? Za těch osm let jste tedy měli bezmála 3000 (tři tisíce) příležitostí tu písničku slyšet a každý z vás ji musel slyšet už nejméně pětsetkrát. Neleze vám to už tak trochu na nervy? Tabáček od Chinaski je podobný příběh. Stále dokolečka jede také Kryštof, Wanastovy Vjeci, Divokej Bill, ze zahraničních tragický James Blunt, atd.
V repertoáru zmíněných rádií se také hojně objevují vykopávky ještě z dob komunismu, staré klidně 20, 30 a více let. Miro Žbirka, Iveta Bartošová, Richard Müller, Elán, Helena Vondráčková a další a další.
To vše je prokládáno zahraničními hity, v nichž také nechybí velká dávka vykopávek, hraných neustále dokola. A nesmíme zapomenout na různé hitparády. Kdo je v čele, ten se hraje klidně čtyřikrát denně.

Songy jsou více či méně dobré, některé jsou chytlavé a mají potenciál stát se skutečně nadčasovým hitem, nicméně po většině z nich za půl roku neštěkne pes, protože se jedná o popový průměr, okopírovaný z popového podprůměru. Možná jsem konzervativní, ale nevím, proč by měl dostávat peníze někdo, kdo jenom vezme známou melodii a přidá do ní pár trapných basů, "baby" a "ooh"

Od interpretů většinou neuslyšíte více než tři, čtyři různé hudební počiny. Možná je to proto, aby si náhodou někdo nechtěl nahrát celé album. Anebo možná proto, že ty ostatní songy stojí za hovno. No řekněte, slyšeli jste někdy v kterémkoliv rádiu například od Divokýho Billa víc, než 5 písniček?

Pozorný posluchač už nejspíše zjistil, že playlisty se obměňují tak jednou měsíčně, přičemž zůstane obvyklá vykopávkově-popová vata a současné hity nahradí nové hity, které zrovna "letí". Takže sedíte celý den v práci, nebo jezdíte autem, a posloucháte každý den ty naprosto stejné písničky. Pokaždé víte, co budou hrát zítra. A pozítří. Za měsíc. Za rok. Skutečně vám představa, že za DESET LET uslyšíte v rádiu to stejné, co se hraje teď, nepřijde strašidelná? Mně docela ano. Pamatuji se, že když jsem v roce 1999 brigádničil v Albertu (tehdy to ještě byla Mana), jelo tam stále dokola Srdce jako kníže Rohan od R. Müllera. A co byste řekli, že jsem v rádiu slyšel minulý týden?

Když jsem se ptal různých lidí, zda jim nevadí, že poslouchají stále to stejné dokolečka už celá desetiletí, většinou odpověděli, že to nevnímají. Z mého pohledu je to asi jako nevnímat, že vás každý den někdo pálí rozžhaveným pohrabáčem.
Zde se patrně projevuje úžasná lidská vlastnost upadat do stereotypů, které už časem ani nevnímáte. Když těmto lidem pustíte jinou písničku, než kterou notoricky znají z rádií (a to může být i ze stejného alba, jako zmíněné hity), nejspíš se jim nebude líbit. Je to totiž něco, co neznají. Je to změna a změny lidé nesou velmi těžce. Spousta lidí by zřejmě byla doslova nadšená, kdyby se neměnilo vůbec nic. Nikdy. Je jim úplně jedno, co se kolem nich děje, hlavně že nemusí měnit své zaběhnuté postupy a rituály.

Tento chorobný strach ze změny a případně také strach z vybočení ze stáda jsou pravděpodobnou příčinou, proč máme většinou velmi ubohá a tragická rádia, která se nikdy nijak nevyhranila a pouze čerpají z té obrovské nevyčerpatelné žumpy tisíckrát ohraných "hitů". Nemáte-li rádi rockovou muziku a hitový průjem vám leze na nervy, stejně nemáte na výběr. Můžete si být jisti, že na každé z "populárních" radiostanic dříve nebo později uslyšíte ten stejný song, který už jste slyšeli třeba stokrát.

Výjimkou jsou samozřejmě rádia jako Beat, Rockzone, Hey, Oldies, Rádio 1 apod. Ty jsou alespoň nějak zaměřená. Potiž je v tom, že pokud rádio s vámi poslouchá více lidí, těžko se na některém z nich shodnete. Ne každý snese sóla na elektrickou kytaru nebo ethno-muziku.

Některé hity jsou dle mého názoru hity jenom proto, že se všude tak urputně hrají. Rád bych věřil tomu, že je za tím nějaký systém hlasování, že si lidé skutečně řeknou "Jé, tohle je dobrý" a zakliknou písničku v nějaké internetové anketě. Nemůžu se však ubránit dojmu, že je to celé jenom součástí obchodní strategie hudebního průmyslu. Člověk bez jakéhokoliv talentu může přijít, nechat si složit melodii, text a vyprodukovat "písničku", skládající se z dvou akordů a deseti slov. Stačí, když má známé, případně i schopného manažera, který to prosadí a už se hraje v rádiích. Jak je vidět na příkladu Rytmuse, lidé prostě přijmou úplně všechno a "hit" se stane populárním.
Nevím, jestli je za tím omezenost posluchačů, kteří prostě nevědí, že existuje i skutečná hudební tvorba od skutečných muzikantů, nebo snaha být cool a in (nemám vlastní názor, takže podlehnu reklamě). Interpret dostane prachy, manažer dostane prachy, OSA dostane prachy, nahrávací studia dostanou tu největší část, všichni jsou spokojení a posluchačům je to stejně jedno, ti prostě jdou s davem.

Dovedete si představit, co by se stalo, kdyby někteří současní interpreti byli odkázáni jenom na koncerty a alba by prodávali jen přímo, anebo na internetu? Nahrávací společnosti a na nich závislí lidé by přišli o spoustu peněz, takže je potřeba současný systém zachovat tak, aby bylo možné vydělat i na tom nejnetalentovanějším maníkovi, který ani nezná noty.

Jsou-li média zrcadlem společnosti, ukazují, že se neustále dokola brodíme v bahně stereotypů, které už ani nevnímáme a je nám to úplně jedno.

6 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Super článek! Rádio neposlouchám a vím, proč to dělám. Jen by mě zajímalo, jak přimět tupé stádo posluchačů Impulsu, Frekvence a podobných sraček k tomu, aby se zamyslelo. Je to vůbec možný?

Ignorant řekl(a)...

Řekl bych, že to možné není. Ty lidi to nezajímá a v tom je ta potíž. Je potřeba je zaujmout něčím, co už znají, aby se nezalekli změny. A tím se neposuneme vůbec nikam... :-)

Anonymní řekl(a)...

Más naprostou pravdu, například chce se mi zvracet z rádií typu Fajn Rádio, kde jedna rádoby hitovka hraje 4x za den! Chtělo by to dát prostor konečně jiným stylům, ujmul by se třeba SPIN v jiných místech v ČR, ale SPIN je jenom v Praze... právě po formátu jaký má SPIN je docela hlad, aspoň u nás... :))
Jinak výborný článek! :)

Anonymní řekl(a)...

No tak to jsem rád, že aspoň někde si tohoto strašného úpadku někdo všimnul. Mám úplně stejnou zkušenost - lidem je úplně jedno, že uši a oči a vlastně všechny (drahocenné!!!) smysly degradovali na kanálové vpusti, jejichž jediným kritériem je hltnost.
Nedovedu pochopit, jak je vůbec možné dostat se na tak ostudnou úroveň... kdy se konečně propadneme hanbou? Jsme ještě lidé, nebo už jenom kusy umělé hmoty ve tvaru člověka?

Anonymní řekl(a)...

Jde o peníze. Systém generuje peníze, pokud jej dobře nastavíte. Omšelost vs. vytržení reklamou. Staré koleje a vytržení z nich, když si koupíte výrobek z prokládaných reklam. Jde o výsledek psychologický testů. Opakování písní generuje zisky také interpretům skrze OSA, Intergram. Dostane-li vás agent na playlist, vyděláváte za počet repríz. Velký playlist v rádiu = větší náklady na provoz. Posluchač je prostředek k příjmům, číslo ve statistice, předmět k obohacení. Rádia vlastní úzká skupina lidí, státní média kontroluje úzká skupina lidí. Jinou kapitolou jsou zprávy. Pokud vytvoříme seznam zpráv, má za určité období jednoznačné schéma, opět psychologicky zdůvodnitelné a zapadající do systému udržování stavu spánku. Jaké je řešení? Odpovězte si každý sám :)

Anonymní řekl(a)...

Radio v CR je tragedie, neposloucham.